Bruscantini:Il Mito Dell'Opera
Bruscantini:Il Mito Dell'Opera
Release datum:
24-05-2016
Label:
Bongiovanni
Omschrijving:
Art.nr.:
GB1236
Discs:
1
Inhoud:
SESTO BRUSCANTINI

Cimarosa LE ASTUZIE FEMMINILI: “Le figliole che so’ de vent’anni”
Donizetti DON PASQUALE: “Bella siccome un angelo”
Mozart DON GIOVANNI: “Deh, vieni alla finestra”
Mozart DON GIOVANNI: “Madamina, il catalogo è questo”
Mozart COSÌ FAN TUTTE: “Donne mie la fate a tanti”
Mozart LE NOZZE DI FIGARO: “Vedrò mentr’io sospiro” M
ozart LE NOZZE DI FIGARO: “Aprite un po’ quegli occhi”
Verdi FALSTAFF: “È sogno o realtà”
Mozart COSÌ FAN TUTTE: “Tutti accusan le donne”
Donizetti L’ELISIR D’AMORE: “Udite, o rustici”
Tosti: “L’ultima canzone”
Tosti: “Non t’amo più”

Live recording, Ancona, 3/8/1981 - Fabio Maestri, piano
bonus: Verdi UN BALLO IN MASCHERA: “Alla vita che t’arride”
Verdi UN BALLO IN MASCHERA: “Eri tu”
Puccini TOSCA: “Tre sbirri, una carrozza”
Puccini TOSCA: “Tarda è la notte”
Puccini TOSCA: “Già mi dicon venal” Live recordings 1973-1978

Het lijkt ongelooflijk dat, van een zanger van het kaliber van Sesto Bruscantini - zonder twijfel de beste buffo bariton (en niet alleen) van de naoorlogse periode, er geen één aria is vastgelegd op een 78 toeren plaat, en slechts een paar volledige opera edities, waarvan sommige opgenomen in een studio en velen live. Dit live concert opgenomen in Ancona in 1981 en uitgebracht door Bongiovanni op 33 toeren, blijft de enige individuele CD opname van deze geweldige zanger, die terecht kan worden beschouwd als de ware meester van het
hele repertoire.
Dankzij een nog steeds zeer veelzijdige vocale stijl die varieerden van bas rollen en die van de bas-baritons rollen typisch voor het 18e en vroege 19e eeuw komische repertoire, werd hij begiftigd met een aantal talenten, die hem onmiddellijk de specialist in deze genre maakte..
In deze recital, waar Bruscantini al 62 jaar oud is, een reeks van zijn komische Buffo rollen, waaruit blijkt hoe zijn frasering en expressieve uitingen prima in staat waren de stem te compenseren die vijfendertig jaar actief was geweest, maar nog steeds met precieze uitvoering. Het is ook een les in hoe een jeugdige frisheid spiritueler is dan fysiek, een bevestiging van het feit dat komische kracht niet primair een kwestie van vocaal gewicht is, maar de lichtheid waarmee het wordt uitgevoerd. De lichtzinnigheid zoals in deze aria's, dansend op de tenen, alsof de stem rustte op het woord en alleen de stem streelde, geeft een elegante, fonkelende expressiviteit die bijna irrelevant is voor het vocale aspect dat wordt behandeld en met de nonchalance van een groot kunstenaar, die in staat is uitvoerings moeilijkheden te camoufleren.